← Terug
Darmen & SpijsverteringGeplaatst door KatjaCallens16 dagen geleden

3 dingen die je darmflora elke dag nodig heeft

Onze darmen krijgen vaak pas aandacht als er iets misgaat: een opgeblazen buik, een onregelmatige stoelgang of een onrustig gevoel. Zonde, want met een paar simpele gewoontes houd je je darmflora dagelijks in balans. Drie dingen waar ik zelf op let. Vezels. Je goede darmbacteriën leven van vezels uit groente, fruit, peulvruchten en volkoren. Eet je weinig vezels, dan hebben ze simpelweg te weinig te eten. Variatie. Niet elke dag hetzelfde, maar zoveel mogelijk verschillende plantaardige producten in een week. Hoe gevarieerder je eet, hoe rijker je darmflora wordt. Een goede probiotica. Ik gebruik zelf Turbo Probiotica, 2 capsules bij het ontbijt. Vooral handig na een antibioticakuur, op reis, of in periodes waarin je voeding wat minder op orde is. Een opgeblazen gevoel in de eerste dagen kan trouwens normaal zijn, je darmen passen zich aan. Geef het twee tot drie weken voordat je conclusies trekt. Ik heb er een handig overzicht over gemaakt met meer tips: 5 tips om je darmflora in balans te houden. Hoe houden jullie je darmen tevreden? Ik lees graag jullie tips.
0
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

marleen.vd.berg16 dagen geleden

Goede tips, dank! Hoe lang kun je een probiotica eigenlijk achter elkaar nemen? Of moet je af en toe een pauze inlassen?

KatjaCallens16 dagen geleden

Hoi Marleen! Je mag een probiotica gerust langdurig dagelijks nemen, pauzeren is niet nodig. Sommige leden gebruiken het juist in kuren rond drukke of stressvolle periodes, ook prima. Luister vooral naar je eigen buik.