← Terug
Darmen & SpijsverteringGeplaatst door henk.19712 maanden geleden

Hardlopen op lege maag: ja of nee?

Ik train voor mijn eerste halve marathon en heb een vraag: is het beter om 's ochtends op een lege maag te lopen of juist iets te eten? Als ik eet krijg ik steken in mijn zij. Maar zonder eten heb ik soms geen energie na 8 km. Wat doen andere hardlopers hier?
6
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

KatjaCallens2 maanden geleden

Henk, dit is een veelgestelde vraag onder hardlopers! Mijn advies: eet iets kleins en makkelijk verteerbaars 30-45 minuten voor je loopt. Een banaan, een rijstwafel met honing, of een paar dadels. Die steken krijg je van te veel of te zwaar eten. Maar helemaal niks eten bij langere runs (8+ km) is ook niet ideaal — je spieren hebben brandstof nodig. En voor je spijsvertering: een goede darmflora helpt ook bij runners. Veel hardlopers hebben maagklachten die verbeteren met probiotica.

niels_19902 maanden geleden

Als personal trainer: banaan 30 min vooraf is de gouden standaard. Niet te veel, wel genoeg glucose voor de run.

henk.19712 maanden geleden

Bedankt Niels! Ga morgen de banaan-30-min-vooraf proberen. Als dat lukt zonder steken is mijn probleem opgelost.

gerrit.b2 maanden geleden

Ik had als zwemmer hetzelfde. Lichte snack 45 min vooraf werkt bij mij ook het best. Nooit een volle maaltijd.