← Terug
Darmen & SpijsverteringGeplaatst door jopie.19651 maanden geleden

Opgeblazen buik na een antibioticakuur, waar begin ik?

Ik heb net een antibioticakuur van tien dagen achter de rug voor een blaasontsteking en sindsdien is mijn buik van slag. Opgeblazen, veel rommelen, en ik voel me na het eten vaak vol en ongemakkelijk. De kuur was nodig, dat snap ik, maar mijn darmen zijn duidelijk de kluts kwijt. Ik lees veel over probiotica om de darmflora weer op te bouwen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wanneer begin je daar het beste mee, meteen of pas na de kuur? En hoelang moet je het volhouden voor je iets merkt? Alle tips zijn welkom, ik voel me hier echt niet lekker bij.
0
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

KatjaCallens1 maanden geleden

Wat vervelend Jopie, maar goed dat je het aanpakt. Na een antibioticakuur mag je meteen met probiotica beginnen, en het is juist aan te raden om het na de kuur nog zeker vier tot zes weken vol te houden zodat je darmflora zich kan herstellen. Geef het de tijd, de eerste week merk je vaak nog weinig. Ik schreef hier speciaal voor vrouwen een stuk over: probiotica en waar je op moet letten.

ton.h1 maanden geleden

Precies mijn ervaring. Na mijn kuur had ik hetzelfde en de probiotica hebben me er echt doorheen geholpen, maar het duurde bij mij een goede drie weken voor mijn buik weer rustig was. Volhouden dus.

gre.19611 maanden geleden

Let ook even op wat je eet die eerste weken, ik had baat bij minder brood en suiker en juist wat meer gefermenteerde dingen zoals yoghurt en zuurkool naast de probiotica. Beterschap.