← Terug
Darmen & SpijsverteringGeplaatst door rik.198624 dagen geleden

Probiotica na antibioticakuur — wanneer beginnen?

Hallo, ik heb net een antibioticakuur van 10 dagen afgerond (voor een hardnekkige luchtweginfectie) en mijn darmen zijn compleet van slag. Opgeblazen, krampen, onregelmatig... noem maar op. Ik wil beginnen met probiotica om mijn darmflora te herstellen, maar twijfel over de timing. Moet ik meteen beginnen nu de kuur klaar is, of even wachten? En hoelang zou ik het moeten nemen? Ik heb de Turbo Probiotica op het oog maar hoor graag van mensen die dit eerder hebben meegemaakt.
0
💬 7 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

KatjaCallens24 dagen geleden

Hoi Rik! Goed dat je hierover nadenkt. Mijn advies: begin zo snel mogelijk nu de kuur klaar is. Je darmflora is na 10 dagen antibiotica flink verstoord en hoe sneller je begint met opbouwen, hoe beter. Turbo Probiotica is hier heel geschikt voor. Neem 2 per dag bij het ontbijt, op een zo leeg mogelijke maag. Geef het minimaal 4-6 weken om je darmflora echt te herstellen. Sommige mensen nemen het daarna door als onderhoud. Combineer het met vezelrijk voedsel (groente, fruit, volkoren) want die vezels zijn voedsel voor de goede bacterien. Dat noemen we prebiotica en die werken samen met de probiotica. Meer info: alles wat je moet weten over probiotica.

rik.198623 dagen geleden

Dank je Katja! Dat is duidelijk. Ik ga meteen beginnen dan. Die 4-6 weken is goed om te weten, dan stel ik mijn verwachtingen bij. En die tip over vezelrijk eten neem ik mee.

monique.j24 dagen geleden

Na mijn antibioticakuur vorig jaar ben ik meteen begonnen met probiotica en dat was de beste keuze. Binnen twee weken was de opgeblazen buik al een stuk minder. Ik heb het uiteindelijk drie maanden genomen en daarna gestopt. Mijn darmen zijn sindsdien prima gebleven.

ellen.verhoeven23 dagen geleden

Wat ook helpt naast de probiotica: fermented voedsel. Yoghurt, zuurkool, kimchi, kefir. Die bevatten van nature goede bacterien en ondersteunen het herstelproces. Ik eet elke dag een paar lepels zuurkool bij de lunch en merk dat mijn darmen er stabieler van worden.

KatjaCallens23 dagen geleden

Helemaal mee eens Ellen! Gefermenteerd voedsel is een fantastische aanvulling. De combinatie van probiotica als supplement plus gefermenteerd voedsel in je dieet is eigenlijk de gouden standaard voor darmherstel. En die zuurkool-tip is top, goedkoop en makkelijk in te passen.

anita.197322 dagen geleden

Had precies hetzelfde na een antibioticakuur twee jaar geleden. Mijn darmen deden er weken over om te herstellen. Achteraf gezien had ik veel eerder met probiotica moeten beginnen. Nu neem ik het preventief als ik weer antibiotica moet gebruiken: ik start er tegelijk mee (maar op een ander moment van de dag dan de antibiotica).

rik.198620 dagen geleden

Even een update: ik ben drie dagen geleden begonnen met de Turbo Probiotica en merk al dat de krampen minder zijn. Het opgeblazen gevoel is nog niet helemaal weg maar het gaat de goede kant op. Combineer het met extra groente en een beetje yoghurt bij de lunch. Dank voor alle tips!