← Terug
Gezonde VoedingGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Ananas wortel kurkuma spritzer voor deze warme dagen

Het is hier al dagen boven de dertig graden en ik heb totaal geen zin in iets warms. Dit drankje maak ik nu bijna elke namiddag. Voor twee glazen: - 200 gram verse ananas in blokjes - 2 middelgrote wortelen, geschild - een stukje verse gember ter grootte van je duim - sap van een halve limoen - 200 ml bruisend water, goed koud - een snuf zwarte peper Ananas, wortel en gember door de juicer of de blender. Als je blendt, even zeven met een fijne zeef zodat het lekker fris blijft. Dan het limoensap erbij en tot slot het bruiswater rustig erover gieten zodat de belletjes blijven zitten. Die snuf zwarte peper klinkt raar in een zoet drankje maar je proeft het nauwelijks, en hij helpt bij de opname van curcumine. Wie geen verse kurkuma in huis heeft kan een kwart theelepel gedroogde kurkuma meeblenden. Ik drink dit meestal rond een uur of vier, precies op het moment dat ik anders naar iets zoets grijp. Dat werkt bij mij beter dan nog een koffie op dat uur. Het volledige recept met een paar variaties staat hier: ananas wortel kurkuma spritzer. Laat weten of je het probeert, en of je de gember erin houdt of niet. Bij ons thuis is dat een jaarlijkse discussie.
19
💬 5 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

greetje.19711 maanden geleden

Vanmiddag meteen gemaakt maar dan met een halve appel erbij want mijn wortels waren nogal flauw. Zeven is inderdaad de moeite, de eerste keer sloeg ik dat over en toen was het veel dikker.

KatjaCallens1 maanden geleden

Een halve appel erbij is prima Greetje, dan wordt het wel zoeter. Als je de gember iets langer meeblendt krijg je meer pit terug, dat compenseert het weer een beetje. En ja, die zeef maakt echt het verschil bij wortel.

roelie.19641 maanden geleden

Ik heb geen juicer, alleen een gewone blender. Werkt dit ook als je gewoon alles fijnhakt en dan zeeft met een kaasdoek? Ik wil niet speciaal een apparaat kopen voor een drankje.

nel.19571 maanden geleden

Ja hoor, ik doe het al jaren met een kaasdoek. Wel even goed uitknijpen want anders blijft er veel sap in de pulp zitten. De pulp gebruik ik daarna in soep, zonde om weg te gooien.

nita.19581 maanden geleden

Ik gebruik een fijne theezeef en druk het met een lepel door. Duurt iets langer maar je hebt geen extra spullen nodig.