← Terug
Gezonde VoedingGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Recept: snelle groene kruidenpesto met peterselie en basilicum

Niet alles hoeft een smoothie te zijn. Deze week maakte ik een frisse groene pesto die je overal doorheen kunt roeren, en ik werd er zo blij van dat ik hem meteen met jullie wil delen. Hij zit bomvol kruiden en past bij pasta, geroosterde groente of gewoon op een cracker. Voor een klein potje heb je nodig: een grote bos platte peterselie, een handvol verse basilicum, een teentje knoflook, 40 gram geroosterde pijnboompitten (of walnoten, net wat je hebt), het sap van een halve citroen, zo n 80 milliliter goede olijfolie, een snufje zeezout en peper. Doe alle kruiden, de knoflook, de noten en het citroensap in een kleine hakmolen. Pulse een paar keer tot alles grof gehakt is. Giet dan langzaam de olijfolie erbij terwijl de molen draait, tot je een smeuige pesto krijgt. Proef en breng op smaak met zout en peper. Ik hou van veel peterselie omdat het lekker fris blijft en niet zo snel bitter wordt als alleen basilicum. Wil je hem wat romiger, roer er dan een lepel Griekse yoghurt door net voor het serveren. Een potje blijft een kleine week goed in de koelkast, met een dun laagje olie erover zodat de bovenkant niet verkleurt. Ik zet er meteen een dubbele portie van klaar, want hij is binnen no time op bij ons. Wie gaat hem proberen? En welke kruiden zouden jullie er nog bij doen?
0
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

corrie.19631 maanden geleden

Wat een fijn recept, ik ben zo klaar met alleen maar smoothies in de zomer. Peterselie heb ik altijd in huis. Ik denk dat ik er een beetje citroenrasp bij doe voor extra frisheid.

KatjaCallens1 maanden geleden

Citroenrasp erbij klinkt heerlijk, ga ik zelf ook eens proberen. En hij is echt niet alleen voor pasta, ik schep hem ook door geroosterde courgette of over een gepocheerd eitje. Laat je weten hoe hij bevalt?

jopie.19651 maanden geleden

Gemaakt vanmiddag met walnoten omdat ik geen pijnboompitten had, ook top. Mijn man die normaal niks met groen heeft at zowaar zijn bord leeg. Dank voor het delen.

coby.19611 maanden geleden

Walnoten is een goede tip, veel goedkoper ook dan pijnboompitten. En je krijgt er meteen wat extra omega 3 bij binnen.

riet.19591 maanden geleden

Ik vries pesto altijd in kleine porties in een ijsblokjesvorm in, dan heb ik altijd een blokje bij de hand voor door de pasta. Werkt met deze vast ook.

KatjaCallens1 maanden geleden

Welkom in de community Marita! Fijn dat je erbij bent. Voel je vrij om je verhaal te delen of vragen te stellen, we helpen je graag. En als je van koken houdt, deze pesto is een fijne om mee te beginnen.