← Terug
Gezonde VoedingGeplaatst door KatjaCallens29 dagen geleden

Recept: verkoelende kurkuma-gember ijsthee voor warme dagen

De thermometer tikt de laatste dagen flink aan, en ik merk dat ik dan minder zin heb in mijn warme gouden latte. Daarom maak ik in de zomer een verkoelende variant: kurkuma-gember ijsthee. Fris, licht pittig en heerlijk als je even wil afkoelen. Dit heb je nodig voor twee grote glazen: - 500 ml water - 1 theelepel kurkumapoeder (of pas het aan op je Turbo Kurkuma, de dosering blijft twee per dag) - een stukje verse gember van ongeveer 2 cm, in dunne plakjes - sap van een halve citroen - 1 theelepel honing of ahornsiroop - een snufje zwarte peper, dat helpt de opname van kurkuma - ijsblokjes en wat verse munt Breng het water met de gember zachtjes aan de kook en laat het 5 minuten trekken. Haal van het vuur, roer de kurkuma, de honing en het snufje peper erdoor en laat helemaal afkoelen. Zeef het en roer op het laatst het citroensap erdoor. Schenk over een glas vol ijsblokjes, munt erbij, en klaar. Ik maak vaak een grotere kan voor in de koelkast, dan heb ik de hele dag iets fris bij de hand in plaats van weer een frisdrank. Tip: laat het echt goed koud worden, dan komt de gember mooi tot zijn recht. Wie het pittiger wil laat de gember gewoon wat langer trekken. Meer inspiratie met kurkuma vind je in mijn verzameling kurkuma-recepten. Laat je horen als je het probeert.
0
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

jolanda.196929 dagen geleden

Dit ga ik zeker maken, klinkt heerlijk verfrissend voor deze hitte. Even een vraag, kan ik ook gewoon verse kurkumawortel gebruiken in plaats van poeder, of verandert dat de verhoudingen?

KatjaCallens29 dagen geleden

Zeker kan dat Jolanda! Neem dan ongeveer een stukje van 2 cm verse kurkuma, net als de gember. Verse wortel geeft een iets fellere smaak en kleur, dus begin voorzichtig en proef tussendoor. Laat je horen hoe het smaakt.

corina.196528 dagen geleden

Gisteren gemaakt en wat een aanrader. Ik heb er een klein beetje sinaasappelsap bij gedaan in plaats van citroen en dat was ook heel lekker. Staat nu een hele kan van in mijn koelkast.

corry.196628 dagen geleden

Oh die sinaasappel-variant ga ik proberen Corina, klinkt milder. Ik hou zelf niet zo van te zuur, dus dat is misschien precies wat voor mij is. Bedankt voor de tip.