← Terug
Recept: mijn zelfgemaakte noten-zadenrepen (handig voor onderweg)
Ik krijg vaak de vraag wat ik als tussendoortje neem als ik onderweg ben of tussen twee afspraken door. Eerlijk? Meestal een zelfgemaakte reep. Ze zijn in tien minuten klaar, je hoeft ze niet te bakken, en je weet precies wat erin zit. Geen verborgen suikers of rare toevoegingen.
Dit heb je nodig voor ongeveer 10 repen:
- 150 gram dadels (ontpit, een nacht laten weken in warm water maakt ze zachter)
- 100 gram amandelen
- 75 gram walnoten
- 3 eetlepels pompoenpitten of zonnebloempitten
- 2 eetlepels chiazaad
- 2 eetlepels kokosolie
- een snufje zeezout
- optioneel een theelepel kaneel
Zo maak je ze: doe de dadels, noten en kokosolie in een keukenmachine en draai tot een grove, plakkerige massa. Roer daarna de pitten, het chiazaad en het zout er met een lepel doorheen, zodat je nog wat bite houdt. Druk het geheel stevig aan in een met bakpapier beklede vorm, laat het een uurtje opstijven in de koelkast en snijd het in repen.
Ik bewaar ze in een bakje in de koelkast, dan blijven ze zeker een week goed. Neem er eentje mee in je tas voor dat momentje rond drie uur waarop je anders naar iets zoets grijpt.
Wil je weten welke voedingsmiddelen ik echt in geen enkel keukenkastje zou willen missen? Daar heb ik ooit een leuk overzicht van gemaakt.
Wie gaat ze proberen? En laat gerust weten als je een lekkere variatie hebt bedacht, ik pas mijn recepten graag aan met tips van jullie.
Reageer
Log in om te reageren.
saskia.197726 dagen geleden
Deze ga ik dit weekend maken, ze zien er heerlijk uit. Kan ik er ook een beetje honing bij doen als ik ze wat zoeter wil, of wordt het dan te plakkerig?
KatjaCallens26 dagen geleden
Zeker kan dat, Saskia. Een theelepel honing kan er zo bij, of gooi er een handje rozijnen doorheen voor extra zoetheid. Wordt het te plakkerig, voeg dan nog een lepeltje havermout toe om het wat op te binden.
irma.197125 dagen geleden
Gemaakt en ze zijn een succes hier. Ik heb er een paar stukjes pure chocola doorheen gedaan, mijn man is helemaal om. Blijven inderdaad een week goed, al waren ze bij ons eerder op.
marjan.197225 dagen geleden
Chocola erdoor klinkt goed zeg. Ik ga ze met gedroogde cranberry proberen, lekker fris zurig bij de noten. Bedankt voor het idee.