← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 dagen geleden

De 4-7-8 ademhaling waarmee ik binnen een paar minuten rustiger word

Stress sluipt er bij de meesten van ons ongemerkt in. Je merkt het pas als je schouders de hele dag al bij je oren hangen. Ik wil een simpele techniek delen die mij echt helpt om binnen een paar minuten weer rustiger te worden. Het heet de 4-7-8 ademhaling. Je ademt vier tellen in door je neus, houdt je adem zeven tellen vast, en blaast acht tellen langzaam uit door je mond. Dat doe je vier rondjes. Klinkt simpel, en dat is het ook, maar het effect op je zenuwstelsel is verrassend groot. Ik doe dit 's avonds in bed als mijn hoofd nog vol zit, en soms midden op de dag als ik voel dat ik gejaagd raak. Het mooie is dat je er niks voor nodig hebt en het overal kunt doen. Naast de ademhaling let ik op een paar andere dingen. Even naar buiten, ook al is het maar tien minuten. Mijn telefoon 's avonds eerder weg. En magnesium voor het slapen, omdat dat me helpt de spanning uit mijn lijf te laten zakken. Wat mij ook hielp was beseffen dat ontspannen geen luxe is maar gewoon onderhoud, net als gezond eten. Ik schreef er een stuk over hoe je weer leert ontspannen na een drukke periode: zo leer je weer ontspannen. Welke kleine dingen doen jullie om de spanning eruit te halen? Ik leer er zelf ook graag van.
0
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

diana.19661 dagen geleden

Die 4-7-8 ga ik vanavond proberen. Ik lig vaak te malen voor het slapen, misschien dat dit helpt om mijn hoofd leeg te maken.

KatjaCallens1 dagen geleden

Probeer het een paar avonden achter elkaar Diana, het went en wordt dan vanzelf makkelijker. Je kunt het ook gebruiken als je 's nachts wakker ligt.

corrie.19631 dagen geleden

Bij mij doet een wandeling na het eten hetzelfde Diana. Tien minuten frisse lucht en de drukte in mijn hoofd zakt, met magnesium 's avonds erbij is het compleet.

jolanda.19691 dagen geleden

Goeie tip, ik merk dat ik mijn adem inhoud zonder het door te hebben als ik gestrest ben. Bewust uitademen helpt echt.