← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens23 dagen geleden

De 5-4-3-2-1 oefening als je hoofd te vol zit

Ken je dat gevoel dat je hoofd overloopt en je gedachten alle kanten op schieten? Ik heb dat ook, zeker op drukke dagen. Er is een klein trucje dat me telkens weer helpt om terug te komen in het hier en nu, en het kost je nog geen twee minuten. Het heet de 5-4-3-2-1 oefening. Het werkt zo. Je benoemt vijf dingen die je ziet. Daarna vier dingen die je kunt horen. Dan drie dingen die je kunt voelen, bijvoorbeeld je voeten op de grond of de stoel onder je. Vervolgens twee dingen die je ruikt. En tot slot een ding dat je proeft. Wat er gebeurt is simpel maar slim: je haalt je aandacht weg bij het gepieker en brengt het naar je zintuigen. Je kunt niet tegelijk malen over morgen en echt luisteren naar de vogels buiten. Je zenuwstelsel krijgt zo een seintje dat er geen gevaar is en dat het rustiger mag. Ik doe het vaak even in de auto voor ik naar binnen ga, of in de avond als ik merk dat ik niet tot rust kom. Soms combineer ik het met een paar rustige ademhalingen erna. Voor wie in de avond echt moeilijk tot rust komt heb ik ook deze tips verzameld. Probeer de oefening eens en laat me weten of het bij jullie ook werkt. Ik ben benieuwd.
11
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

diana.196623 dagen geleden

Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik lig in de avond vaak te malen, misschien helpt dit om even uit dat rondje te stappen.

dineke.197022 dagen geleden

Diana, ik ken dat malen zo goed. Bij mij helpt het ook om dan mijn voeten bewust op de grond te voelen, dat is stap drie eigenlijk al.

carola.196523 dagen geleden

Grappig, mijn dochter deed dit ook toen ze last had van stress. Ik was er sceptisch over maar heb het net geprobeerd en het werkt echt kalmerend.

KatjaCallens22 dagen geleden

Wat leuk dat je het meteen hebt geprobeerd, Carola. Het klinkt bijna te simpel, maar juist dat maakt dat je het overal kunt doen, in de rij bij de kassa of s nachts wakker in bed.

lien.196622 dagen geleden

Ik combineer het met de 4-7-8 ademhaling die Katja eerder deelde. Eerst even de zintuigen langs en dan een paar rustige ademhalingen, dan ben ik echt terug bij mezelf.

KatjaCallens22 dagen geleden

Slimme combinatie, Lien. Eerst gronden en dan ademhalen, dat versterkt elkaar echt.