← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

De twintig minuten die mijn avonden rustiger maken

Ik heb lang gedacht dat ontspannen iets was waar je tijd voor moest vrijmaken. Een uur yoga, een lang bad, een weekend weg. En omdat ik dat zelden had, deed ik het gewoon niet. Wat bij mij het verschil maakte is veel kleiner. Twintig minuten tussen het einde van de werkdag en het begin van de avond, waarin ik niets nuttigs doe. Geen was opvouwen, geen mail, geen boodschappenlijstje in mijn hoofd. Concreet zit ik meestal buiten met een kop thee. Soms loop ik een rondje om het blok. Het punt is niet wat je doet, het punt is dat er een grens ligt tussen dag en avond. Zonder die grens loopt mijn werkhoofd door tot elf uur 's avonds. Wat me hierbij opviel: op de dagen dat ik die twintig minuten oversla, slaap ik slechter. Niet omdat ik later naar bed ga, maar omdat mijn hoofd nog aan staat als ik ga liggen. Voor wie er echt doorheen zit heb ik hier eerder uitgebreider over geschreven: leer weer ontspannen met deze tips. Ik ben benieuwd of jullie zo een grens hebben. En zo ja, hoe die er bij jullie uitziet.
21
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

hilde.19641 maanden geleden

Bij mij is dat de hond. Om zes uur moet hij eruit en dat is automatisch mijn grens. Ik heb nooit beseft dat dat de reden was dat ik 's avonds rustiger ben dan mijn man, die gewoon doorwerkt tot het eten klaar is.

KatjaCallens1 maanden geleden

Wat een mooie observatie Hilde. Een hond is eigenlijk de perfecte grens want die onderhandelt niet. Bij mensen zonder hond zie ik vaak dat het een wandeling wordt of het omkleden uit werkkleren, iets fysieks dus. Alleen op je stoel gaan zitten met de telefoon werkt zelden.

wies.19721 maanden geleden

Ik heb geen hond maar ik doe sinds kort de afwas met de radio aan en de telefoon in een andere kamer. Klinkt niet als ontspanning maar het is precies zo een tussenmoment als jij beschrijft.