← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Drie kleine adempauzes die mijn drukke dagen rustiger maken

Ik ben van nature iemand die snel doorhaast, van het ene naar het andere. Vroeger merkte ik pas 's avonds dat mijn schouders de hele dag opgetrokken hadden gestaan. Wat mij enorm helpt, zijn kleine pauzes die niks kosten en overal kunnen. De eerste is heel simpel: voor ik 's ochtends mijn laptop opendoe, zit ik even een minuut stil met een kop thee. Geen telefoon, geen lijstjes, gewoon even landen. Het klinkt als niks, maar het zet de toon voor de rest van de dag. De tweede doe ik rond de middag. Als ik voel dat ik gejaagd word, adem ik vier tellen in, houd het even vast, en adem zes tellen langzaam uit. Vijf keer herhalen. Die langere uitademing is precies wat je zenuwstelsel een signaal van rust geeft. De derde is de wandeling na het avondeten. Geen sportprestatie, gewoon twintig minuten buiten zonder oortjes. Ik kom altijd rustiger thuis dan ik vertrok. Wat de avonden betreft merk ik dat magnesium daar goed bij past, ik neem het zelf voor het slapen omdat het me helpt ontspannen. Maar de pauzes overdag zijn minstens zo belangrijk. Ik schreef er meer over voor wie zich in die drukte herkent: leer weer ontspannen met deze tips. Welke kleine gewoonte helpt bij jullie om de dag rustiger te maken? Ik verzamel ze graag.
0
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

diana.19661 maanden geleden

Die ademhaling van vier tellen in en zes tellen uit ga ik onthouden. Ik merk dat ik de hele dag te oppervlakkig adem als het druk is. Dat minuutje stil met thee voor je begint klinkt ook zo simpel maar zo goed, ik ga het morgen meteen proberen.

KatjaCallens1 maanden geleden

Precies Nettie, dat oppervlakkige ademen als het druk is hebben we bijna allemaal. Het mooie is dat je met die langere uitademing je lichaam actief tot rust brengt, je hoeft er niks voor te kunnen. Laat gerust weten hoe dat minuutje met thee je bevalt.

janny.19691 maanden geleden

De wandeling na het eten is voor mij echt heilig geworden. Zonder oortjes idd, gewoon even niks. Ik kom altijd met een rustiger hoofd terug en slaap er ook beter door. Grappig dat zoiets kleins zo veel doet.

sandra.19791 maanden geleden

Die avondwandeling doe ik ook, al jaren, en ik merk dat ik zonder echt chagrijniger word. We hebben een hondje dus ik moet wel, haha, maar dat is precies de reden dat het er altijd van komt. Aanrader voor iedereen die het lastig volhoudt: neem een vaste tijd.