← Terug
Drie kleine adempauzes die mijn dag rustiger maken
De zomer klinkt ontspannen, maar ik merk dat veel van jullie juist nu veel op je bordje hebben. Vakantieplanning, kinderen thuis, werk dat toch doorgaat. Daarom deel ik iets simpels dat ik zelf elke dag doe: drie kleine adempauzes.
De eerste doe ik 's ochtends, nog voor ik mijn telefoon pak. Ik ga even rechtop zitten en haal tien keer rustig adem, waarbij ik langer uitadem dan inadem. Dat langere uitademen is het geheim, want dat zet je lichaam in de ruststand.
De tweede pauze plan ik rond het middaguur. Vaak ren ik dan van het een naar het ander, dus ik zet bewust een wekkertje. Een minuutje bij het open raam, ogen dicht, gewoon ademen. Meer niet.
De derde doe ik 's avonds op de bank. Geen scherm, alleen even landen na de dag. Ik merk dat ik daarna veel makkelijker in slaap kom.
Het mooie is dat je hier niks voor nodig hebt en het kost je bij elkaar geen vijf minuten. Toch voel ik echt het verschil op dagen dat ik het wel doe versus dat ik het oversla. Voor wie meer wil lezen over rust vinden in drukke periodes schreef ik dit stuk over weer leren ontspannen.
Doen jullie iets vergelijkbaars om even te resetten op een drukke dag?
Reageer
Log in om te reageren.
inge.19671 maanden geleden
Dat langere uitademen ga ik onthouden. Ik doe iets vergelijkbaars als ik in de auto voor een stoplicht sta, gewoon even bewust ademen in plaats van me op te fokken. Klein maar het scheelt echt.
KatjaCallens1 maanden geleden
Precies zo bedoel ik het Inge, van die kleine momenten door de dag heen. Je hoeft er niet voor op een kussentje te gaan zitten, gewoon bewust ademen waar je toch al bent. Mooi dat je het al doet.
rina.19571 maanden geleden
Die middagpauze bij het open raam ga ik proberen, want juist rond die tijd ren ik van hot naar her. Meestal vergeet ik gewoon adem te halen, gek genoeg.
monique.19701 maanden geleden
Ik zet er een wekkertje voor Rina, anders vergeet ik het ook gewoon. Sinds ik dat doe lukt het me veel vaker. Klein trucje, groot verschil.