← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Drie micro-pauzes die je dag rustiger maken

We praten hier vaak over de grote dingen tegen stress, zoals goed slapen of sporten. Maar wat mij door drukke dagen heen helpt zijn juist de hele kleine momenten. Ik noem ze mijn micro-pauzes, en ze duren elk niet langer dan twee minuten. De eerste doe ik 's ochtends, nog voor ik mijn telefoon aanraak. Ik ga even bij het raam staan met mijn kop thee en kijk gewoon naar buiten. Geen scherm, geen nieuws, alleen even landen in de dag. De tweede is mijn favoriet: rond een uur of drie, als die middagdip komt, loop ik heel bewust een rondje door de tuin of om het huis. Geen doel, gewoon even bewegen en frisse lucht. Ik merk dat ik daarna veel helderder verder kan. De derde doe ik vlak voor het avondeten. Ik neem drie hele diepe ademhalingen, waarbij ik langer uitadem dan inadem. Dat klinkt bijna te simpel, maar het is echt een knopje dat je lichaam uit de stand aan haalt. Naast deze pauzes helpt Turbo Magnesium me in de avond om de opgebouwde spanning los te laten, twee per dag neem ik daarvan. Maar de micro-pauzes kosten niks en kun je altijd en overal doen. Ik schreef eerder over hoe je weer leert ontspannen als je merkt dat de spanning zich opstapelt, voor wie daar meer over wil lezen: leer weer ontspannen met deze tips. Welke kleine momenten pakken jullie op een drukke dag?
0
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

inge.19671 maanden geleden

Die eerste pauze voor de telefoon ga ik proberen. Ik grijp 's ochtends meteen naar mijn scherm en merk dat ik daar onrustig van word.

gerrit.t1 maanden geleden

Dat langer uitademen dan inademen werkt bij mij echt. Doe ik ook in de auto voor een lastig gesprek. Simpel maar effectief.

KatjaCallens1 maanden geleden

Probeer het maar eens een week Inge, dat schermvrije begin doet echt iets met je hele ochtend. Laat je weten hoe het gaat?