← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Drie minuten rust die mijn hele middag veranderen

Ik merk aan mezelf dat de drukte er soms ongemerkt insluipt. Dan ren ik van het een naar het ander en aan het eind van de dag voel ik me leeggelopen zonder dat ik precies weet waarom. Wat mij de laatste tijd enorm helpt is een klein moment van drie minuten, ergens midden op de dag. Ik zet even alles stil, ga bij het raam staan en adem rustig in door mijn neus en langzaam uit door mijn mond. Niks bijzonders, maar het haalt me even uit de automatische stand. Ik tel daarbij vier tellen in, houd twee tellen vast en adem zes tellen uit. Door die langere uitademing kalmeert je lijf vanzelf een beetje. Ik doe het meestal na de lunch, want dat is bij mij het moment dat de spanning zich opbouwt. Naast dit soort momenten let ik ook op mijn magnesium, want bij stress verbruik je dat sneller. Maar de adempauze zelf kost niks en kun je overal doen. Ik schreef eerder over hoe je weer leert ontspannen als je te lang op je tenen loopt: leer weer ontspannen met deze tips. Hebben jullie zon vast rustmoment op de dag? En wanneer nemen jullie het?
0
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

astrid.19751 maanden geleden

Die 4-7-8 ademhaling doe ik s avonds in bed en dan val ik veel sneller in slaap. Leuk om te lezen dat jij het overdag inzet, dat ga ik ook proberen na de lunch.

marjan.19721 maanden geleden

Ik vind het idee mooi, alleen vergeet ik zon pauze altijd omdat ik in de drukte doorraas. Hoe zorg jij dat je er echt aan denkt?

KatjaCallens1 maanden geleden

Heel herkenbaar, daarom hang ik het vast aan iets wat ik toch al doe, namelijk direct na de lunch. Zet er desnoods een klein briefje bij je koffiezetapparaat. Zodra het een gewoonte wordt hoef je er niet meer aan te denken.

nel.19571 maanden geleden

Wat mij helpt tegen dat doorrazen is even naar buiten lopen na het eten. Dan komt die adempauze er vanzelf bij, en ik voel me daarna een stuk rustiger.