← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens21 dagen geleden

Een ding tegelijk: hoe ik mijn hoofd rustiger kreeg door te stoppen met multitasken

Ik wil het deze week eens over iets anders hebben dan ademhaling of een wandeling, want daar heb ik al vaak over geschreven. Vandaag gaat het over multitasken, of eigenlijk over stoppen daarmee. Lange tijd was ik trots op hoeveel ballen ik tegelijk in de lucht hield. Mail beantwoorden terwijl ik kookte, telefoneren terwijl ik de was vouwde. Tot ik merkte dat ik aan het eind van de dag doodmoe was zonder het gevoel dat ik iets had afgemaakt. Mijn hoofd stond nooit stil. Wat me enorm heeft geholpen is een simpele regel: een ding tegelijk. Als ik kook, kook ik. Telefoon in de andere kamer. Als ik met iemand praat, leg ik mijn werk neer. Het klinkt bijna te simpel, maar de onrust in mijn hoofd is er merkbaar door gezakt. Je hoeft niet je hele dag om te gooien. Kies een vast klusje uit waarbij je bewust alleen dat doet. Bij mij is dat de afwas geworden, dat is mijn dagelijkse oefening in aandacht. Geen podcast, geen telefoon, gewoon warm water en mijn gedachten die langzaam tot rust komen. Als je merkt dat de drukte in je hoofd dieper zit en maar niet wegtrekt, wees dan lief voor jezelf en trek op tijd aan de bel. Ik schreef eerder over hoe je weer leert ontspannen als het je te veel wordt, dat lees je hier terug. Ik ben benieuwd, lukt het jullie om een ding tegelijk te doen, of vind je dat net zo lastig als ik in het begin?
0
💬 5 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

marijke.195821 dagen geleden

Oef, dit ben ik ten voeten uit. Ik doe altijd tien dingen half. Ga die afwas-truc proberen.

coby.196120 dagen geleden

Succes Marijke, bij mij is het strijken geworden. Even alleen dat, verrassend rustgevend.

nel.195721 dagen geleden

Mooi stuk Katja. Bij mij werkt het om de telefoon in een andere kamer te leggen tijdens het eten. Scheelt echt rust in mijn hoofd.

KatjaCallens20 dagen geleden

Precies Nel, die telefoon weg tijdens het eten is voor mij ook een van de grootste verschilmakers geweest. Klein gebaar, groot effect.

wendy.197920 dagen geleden

Ik merk dat multitasken me juist meer stress geeft dan werk echt afkrijgen. Dit is een goede reminder om te vertragen, dank je.