← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens25 dagen geleden

Het zorgenkwartiertje: waarom ik mijn gepieker op een vast moment zet

Een tijdje geleden zat ik 's avonds in bed en merkte ik dat mijn hoofd maar bleef malen. De boodschappen, een mailtje dat ik nog moest sturen, iets wat een klant had gezegd. Herkenbaar? Ik las toen over een techniek die me echt heeft geholpen, en die wil ik graag met jullie delen. Het idee is simpel. In plaats van de hele dag door allemaal kleine zorgen mee te dragen, plan je er een vast moment voor. Ik noem het mijn zorgenkwartiertje. Elke dag rond vijf uur ga ik vijftien minuten zitten met een blocnote, en dan mag alles eruit. Wat me dwarszit, wat ik nog moet regelen, waar ik tegenop zie. Ik schrijf het gewoon op. Het gekke is: door je piekeren een eigen plek te geven, laat je het de rest van de dag makkelijker los. Komt er in de avond toch een zorg voorbij, dan zeg ik tegen mezelf dat ik die bewaar voor morgen vijf uur. En negen van de tien keer is hij tegen die tijd alweer een stuk kleiner geworden. Wat me verder helpt in drukke periodes is zorgen dat mijn lijf niet ook nog eens overhoop ligt. Genoeg water, elke dag een wandeling, en in stressvolle weken neem ik weleens wat extra magnesium omdat ik dan merk dat ik gejaagder ben. Rust in je lijf en rust in je hoofd versterken elkaar. Als je hier meer over wilt lezen: ik heb ooit een fijn artikel gemaakt over weer leren ontspannen na een drukke of overspannen periode. Echt een aanrader om even te bewaren. Ik ben benieuwd: hebben jullie een vast moment of ritueel om je hoofd leeg te maken? Deel het gerust, misschien hebben anderen er ook wat aan.
2
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

diana.196625 dagen geleden

Wat een goed idee, dat zorgenkwartiertje. Ik lig zelf ook vaak te malen in bed. Ik ga het deze week proberen, een vast moment met pen en papier klinkt echt behapbaar.

KatjaCallens25 dagen geleden

Probeer het maar een weekje vol te houden, Diana, dan merk je vaak pas echt het verschil. En schrijf ook op wat er die dag juist goed ging, dat helpt om niet alleen bij de zorgen te blijven hangen.

sylvia.197025 dagen geleden

Mijn eigen ritueel is een blokje om na het avondeten, zonder telefoon. Tegen de tijd dat ik terug ben is mijn hoofd een stuk leger. Ik ga dat zorgenkwartiertje er zeker eens naast leggen.