← Terug
Het laatste half uur voor bed schermvrij, mijn simpelste tip tegen een druk hoofd
Ik ben de laatste tijd bewust bezig met hoe ik mijn avonden afsluit, en er is een gewoonte die voor mij echt verschil maakt. Ik leg het laatste half uur voor het slapengaan mijn telefoon weg. Geen scherm meer, niks scrollen.
Klinkt simpel, en dat is het ook, maar het is verrassend lastig vol te houden. Dat blauwe licht en die eindeloze stroom aan prikkels houden je hoofd wakker terwijl je lijf eigenlijk al moe is. Ik merkte dat ik met mijn telefoon in de hand vaak nog een half uur langer wakker lag dan nodig.
Wat ik nu doe: ik zet mijn telefoon om een vast tijdstip op stil en leg hem in de gang, niet naast mijn bed. In plaats daarvan lees ik een paar bladzijden in een boek of ik schrijf kort op wat ik de volgende dag wil doen, zodat het uit mijn hoofd is.
De eerste week greep ik nog automatisch naar mijn telefoon, puur uit gewoonte. Maar toen dat eenmaal wegviel, viel ik merkbaar sneller in slaap. Mijn hoofd kreeg de rust om af te schakelen.
Voor wie het lastig vindt: begin klein. Leg je telefoon tien minuten eerder weg dan normaal en bouw dat rustig op. Perfectie is niet het doel, het gaat om de richting.
Doen jullie iets soortgelijks in de avond? En wat helpt jullie om je hoofd leeg te maken voor je gaat slapen? Voor wie in de avond moeilijk tot rust komt, schreef ik eerder over ontspannen na een drukke of overspannen periode.
Reageer
Log in om te reageren.
coby.196115 dagen geleden
Ik heb mijn telefoon sinds een tijdje ook uit de slaapkamer verbannen en het scheelt echt. Ik lees nu weer, iets wat ik jaren niet deed. Mijn hoofd is veel rustiger als ik ga liggen.
KatjaCallens15 dagen geleden
Precies, Coby, dat lezen werkt bij mij ook zo goed. Het geeft je hoofd iets rustigs om op te focussen in plaats van al die prikkels. Mooi dat je het weer hebt opgepakt.
carla.196815 dagen geleden
Ik vind dit oprecht moeilijk, die telefoon ligt zo weer in mijn hand. Dat idee om hem in de gang te leggen ga ik proberen, want naast mijn bed lukt het me niet.
marijke.195815 dagen geleden
Herkenbaar Carla. Wat mij hielp was een ouderwetse wekker kopen, dan heb je de telefoon echt niet meer nodig naast je bed. Na een week wende het sneller dan ik dacht.