← Terug
Mijn avondritueel: drie dingen opschrijven voor het slapen
Ik wil vandaag iets delen dat niks kost en dat me al jaren helpt om mijn hoofd leeg te maken voor ik ga slapen. Ik schrijf elke avond drie dingen op in een klein schriftje naast mijn bed. Klinkt simpel, en dat is het ook, maar het werkt voor mij beter dan welke app dan ook.
Het eerste is een to-do brain dump. Alles wat nog door mijn hoofd spookt voor morgen zet ik op papier, zodat ik het niet de hele nacht hoef te onthouden. Dat gepieker van, ik mag dat telefoontje niet vergeten, is dan weg.
Het tweede zijn drie dingen die vandaag goed gingen. Hoe klein ook, een lekkere kop thee, een fijn gesprek, de zon door het raam. Onze aandacht gaat van nature naar wat er misging, en dit trekt hem even bewust naar het goede.
Het derde is een woord of zin voor hoe ik me morgen wil voelen. Rustig, of aanwezig, of gewoon vriendelijk voor mezelf. Meer niet.
De hele oefening duurt hooguit drie minuten. Wat ik merk is dat ik met een rustiger hoofd het licht uitdoe, en dat mijn gedachten niet meer op hol slaan zodra het stil wordt. Voor wie het inslapen echt moeilijk vindt kan magnesium daarbij een steuntje zijn, maar dit ritueeltje op zich is al goud waard.
Ik schreef eerder over hoe je weer leert ontspannen na een drukke periode: hier lees je meer.
Wie van jullie doet iets soortgelijks voor het slapen? Ik ben benieuwd naar jullie avondgewoontes.
Reageer
Log in om te reageren.
petra.19711 maanden geleden
Dit gaat ik echt proberen. Dat gepieker van, ik mag dit of dat niet vergeten, houdt mij ook wakker. Alles op papier zetten klinkt zoveel simpeler dan de trucjes die ik al probeerde.
KatjaCallens1 maanden geleden
Probeer het gerust een weekje, het went snel. Juist die brain dump haalt de druk van je hoofd. En wees niet te streng voor jezelf als je een avond overslaat, het hoeft geen verplichting te worden.
toos.19581 maanden geleden
Ik doe al iets met drie goede dingen opschrijven maar dat woord voor hoe ik me morgen wil voelen is nieuw voor me. Mooi idee, dat ga ik toevoegen.
kees.19571 maanden geleden
Dat woord voor de volgende dag vind ik ook een mooie. Ik merk dat ik dan de volgende ochtend meteen een setje intentie heb in plaats van gehaast te beginnen.