← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens19 dagen geleden

De onderschatte stresstip: vaker nee zeggen

We praten in deze groep vaak over ademhaling en rust nemen, en dat helpt echt. Maar de laatste tijd denk ik dat er iets aan voorafgaat wat minstens zo belangrijk is: op tijd nee zeggen. Veel van de vrouwen die ik spreek zijn de spil in hun gezin, hun werk en hun vriendenkring. Altijd klaarstaan voor iedereen. En dan verbazen we ons dat we opgebrand raken. Maar je kunt niet uit een lege kan schenken. Ik ben zelf gaan oefenen met een simpele zin: 'Ik laat het je morgen weten.' Geen ja in een opwelling meer. Even ademhalen, kijken of ik er echt ruimte voor heb, en pas dan antwoorden. Je zou versteld staan hoe vaak het antwoord dan eigenlijk nee is. Nee zeggen tegen iets is ja zeggen tegen jezelf: tegen je rust, je slaap, je avond op de bank. Dat is geen egoisme, dat is jezelf serieus nemen. Ik stond wat langer stil bij hoe je weer leert ontspannen na een drukke periode: leer weer ontspannen met deze tips. Wanneer heb jij voor het laatst nee gezegd zonder je schuldig te voelen?
8
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

marleen.196719 dagen geleden

Oef, dit raakt me. Ik zeg standaard ja en lig daarna wakker van alles wat ik op me heb genomen. Dat zinnetje van je ga ik echt oefenen.

KatjaCallens19 dagen geleden

Herkenbaar he Marleen. Begin klein, gewoon een keer per week die ene ja uitstellen. Het went sneller dan je denkt en het geeft zoveel lucht.

anja.197418 dagen geleden

Dat "ik laat het je morgen weten" is echt goud waard. Ik gebruik het nu ook en merk dat ik veel minder in dingen rol waar ik eigenlijk geen zin in heb.