← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens1 maanden geleden

Progressieve spierontspanning: mijn avondtruc bij een druk hoofd

Sommige avonden lig ik in bed en blijft mijn hoofd maar doordraaien. Vroeger ging ik dan schaapjes tellen, maar wat bij mij echt werkt is iets anders: progressieve spierontspanning. Klinkt ingewikkeld, maar het is heerlijk simpel. Het idee is dat je je spieren eerst bewust aanspant en dan loslaat, van je tenen naar je hoofd toe. Je lichaam kan namelijk niet tegelijk gespannen en ontspannen zijn, dus door die spanning eerst op te zoeken en dan te laten gaan, zakt de rest vanzelf mee weg. Zo doe ik het. Ik begin bij mijn voeten, span ze vijf tellen stevig aan, en laat dan helemaal los. Daarna mijn kuiten, mijn bovenbenen, mijn buik, mijn handen en armen, mijn schouders, en tot slot mijn gezicht. Bij elke groep even vasthouden en dan bewust loslaten. Tegen de tijd dat ik bij mijn schouders ben, merk ik al dat mijn ademhaling rustiger wordt. Het mooie is dat je nergens iets voor nodig hebt en het overal kan. Ik gebruik het ook weleens op een drukke dag, gewoon even op een stoel. Wie het lastig vindt om in slaap te vallen door stress, dit is echt een aanrader om een weekje te proberen. Voor wie merkt dat de spanning zich al langer opstapelt, schreef ik eerder een stuk met meer tips om weer tot rust te komen: leer weer ontspannen bij overspannenheid. Wat is jullie vaste truc om het hoofd leeg te maken voor het slapen?
6
💬 5 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

hilde.19641 maanden geleden

Deze techniek leerde ik ooit bij een fysio voor mijn rug, maar ik was helemaal vergeten hoe goed hij werkt om je hoofd leeg te maken. Vanavond meteen weer doen. Ik combineer het soms met rustig ademen door mijn neus.

marlies.196629 dagen geleden

Grappig dat je het van de fysio kent, bij mij precies zo. Ik gebruik het nu ook als ik midden in de nacht wakker lig, al bij mijn benen val ik meestal alweer in slaap. Neem er soms wat magnesium bij, twee per dag, dat helpt de spanning ook.

annet.19691 maanden geleden

Mijn vaste truc is een paar dingen opschrijven die nog door mijn hoofd spoken, dan ligt het op papier in plaats van in mijn hoofd. Maar dit ga ik er zeker naast proberen, want soms blijft mijn lijf gewoon gespannen.

KatjaCallens1 maanden geleden

Dat opschrijven doe ik ook @annet.1969, heerlijk om je hoofd zo te legen. De twee samen werken bij mij het best: eerst even opschrijven, dan de spieren losmaken. Laat maar weten of het je bevalt.

wies.197229 dagen geleden

Ik heb er echt moeite mee om mijn hoofd stil te krijgen, dus dit komt als geroepen. Vraagje: doe je dit met je ogen dicht en lig je er al voor in bed, of kan het ook op de bank?