← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens23 dagen geleden

Stress en je darmen: waarom je buik reageert als je hoofd vol zit

Ken je dat? Een drukke week op het werk, en opeens speelt je buik op. Opgeblazen, krampen, onregelmatige stoelgang. Je denkt misschien dat het iets is wat je gegeten hebt, maar heel vaak is het gewoon stress. Er zit een directe verbinding tussen je brein en je darmen, de zogenoemde darm-brein-as. Als jij gestrest bent, stuurt je brein signalen naar je darmen die de spijsvertering letterlijk verstoren. Je darmflora verandert, je darmwand wordt doorlaatbaarder, en je immuunsysteem raakt uit balans. Wat kun je eraan doen? Een paar dingen die mij en veel van onze leden helpen: 1. Ademhalingsoefeningen voor het eten. Klinkt simpel, maar 5 diepe buikademhalingen activeren je parasympathische zenuwstelsel en bereiden je darmen voor op de maaltijd. 2. Probiotica. Een goede probiotica helpt je darmflora veerkrachtig houden, ook in stressvolle periodes. Ik ben zelf fan van onze Turbo Probiotica (2 per dag bij het ontbijt). 3. Magnesium. Stress put je magnesiumvoorraden uit, en magnesiumtekort verergert weer de stress. Een vicieuze cirkel die je kunt doorbreken met Turbo Magnesium (2 per dag voor het slapen). Ik heb een uitgebreid stuk geschreven over hoe je je darmflora in balans houdt. Herkennen jullie dit verband tussen stress en darmklachten?
0
💬 3 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

nathalie.b23 dagen geleden

Zo herkenbaar dit! Tijdens drukke periodes op het werk heb ik altijd buikklachten. Opgeblazen, krampen, soms zelfs misselijk. Mijn huisarts zei ook al dat het stressgerelateerd was maar ik snapte nooit echt hoe dat werkte. Die darm-brein-as uitleg maakt het heel duidelijk. Ga die ademhalingsoefeningen eens proberen.

danique_9322 dagen geleden

Bij mij precies hetzelfde Nathalie! Examens, deadlines, sollicitaties... mijn buik reageert altijd als eerste. Ik ben vorige maand begonnen met Turbo Probiotica en merk al dat het iets rustiger is geworden. Niet compleet weg, maar wel een stuk dragelijker.

KatjaCallens22 dagen geleden

Fijn dat het herkenbaar is Nathalie, al is het natuurlijk niet fijn dat je er last van hebt. Die ademhalingsoefeningen klinken simpel maar ze werken echt. Probeer het eens een week lang consequent voor elke maaltijd, je zult merken dat je spijsvertering rustiger wordt. En Danique, goed dat je met Turbo Probiotica bent begonnen! Geef het zeker 6-8 weken de tijd, want je darmflora heeft even nodig om zich te herstellen. De eerste verbeteringen zijn vaak al na 2-3 weken merkbaar, maar het echte effect bouwt op over langere tijd.