← Terug
Stress & OntspanningGeplaatst door KatjaCallens3 dagen geleden

Vier kleine ankers tegen stress die mij door drukke dagen helpen

Ik merk aan de berichten hier dat veel van jullie het druk hebben. Werk, gezin, mantelzorg, het stapelt soms op. Ik wil geen lange preek houden over stress, maar wel vier kleine dingen delen die mij echt helpen. Het eerste is ademhaling. Als ik voel dat ik gespannen raak, doe ik vier tellen in, zes tellen uit, een minuut lang. Klinkt simpel, maar die langere uitademing zet je lichaam in de ruststand. Het tweede is licht. Ik ga 's ochtends bewust even naar buiten, ook als het bewolkt is. Daglicht vroeg op de dag helpt je bioritme en daarmee ook je stressniveau. Het derde is magnesium. Bij aanhoudende spanning raakt je magnesium sneller op, en een tekort maakt je juist prikkelbaarder. Ik neem zelf 2 capsules Turbo Magnesium na het avondeten, dat geeft me een rustiger gevoel tegen de avond. Het vierde is grenzen. Niet alles hoeft af vandaag. Ik schrijf 's ochtends drie dingen op die echt moeten, de rest is bonus. Dat haalt de druk er enorm af. Ik schreef er eerder een uitgebreider stuk over, met meer tips voor wie echt tegen een burn-out aanzit: leer weer ontspannen met deze tips. Wat is jouw anker op een drukke dag? Ik leer er zelf ook graag van.
22
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

monique.j3 dagen geleden

Die ademhaling van vier in en zes uit ga ik vandaag meteen proberen. Ik merk dat ik op drukke dagen veel te oppervlakkig adem zonder dat ik het doorheb.

wim.19611 dagen geleden

Ik moet zeggen dat de magnesium mij ook rustiger heeft gemaakt in drukke periodes. Ik was vroeger snel prikkelbaar tegen de avond en dat is een stuk minder geworden.

corina.vd2 dagen geleden

Mooie tips. Voor mij is een korte wandeling rond het blok mijn anker. Even tien minuten weg van het scherm en ik kan er weer tegenaan. Beweging klaart mijn hoofd echt op.

KatjaCallens2 dagen geleden

Zo herkenbaar Corina, even naar buiten doet wonderen. Dat combineert ook nog eens mooi met het daglicht uit mijn tweede tip. Tien minuten lopen en je hoofd staat weer anders, vaak onderschat maar zo waardevol.