← Terug
Waarom ik elke middag bewust tien minuten niets doe
Ik heb jarenlang geleefd met het idee dat ik altijd bezig moest zijn. Elk gaatje in mijn dag vulde ik op, en aan het eind van de dag voelde ik me leeg zonder precies te weten waarom. Klinkt dat herkenbaar?
Wat me enorm heeft geholpen is iets wat bijna te simpel klinkt: elke middag tien minuten bewust niets doen. Geen telefoon, geen to-do lijst, geen podcast. Gewoon even in een stoel of buiten op een bankje, en kijken naar wat er is.
In het begin vond ik het bijna ongemakkelijk. Mijn hoofd bleef maar ratelen over wat ik nog moest. Maar na een paar dagen merkte ik dat die tien minuten juist mijn hele middag rustiger maakten. Het is alsof je je hoofd even laat bezinken, zoals troebel water in een glas.
Het hoeft geen meditatie te heten of iets zweverigs te zijn. Voor mij is het gewoon een pauze waarin ik niks moet. Soms staar ik naar de tuin, soms sluit ik mijn ogen. Dat is genoeg.
Ik geloof echt dat we rust vaak veel te ingewikkeld maken. We zoeken naar de perfecte app of techniek, terwijl niksdoen gratis is en altijd beschikbaar.
Proberen jullie het eens? Tien minuten, ergens midden op de dag. Ik ben heel benieuwd hoe dat voelt voor jullie. Voor wie merkt dat de spanning zich echt opstapelt, ik schreef eerder over weer leren ontspannen bij drukte en overbelasting.
Reageer
Log in om te reageren.
joke.195728 dagen geleden
Wat een mooie herinnering dit Katja. Ik doe zelf iets soortgelijks met een kop thee op het balkon, zonder telefoon erbij. In het begin voelde ik me schuldig dat ik niks deed, nu is het mijn favoriete moment van de dag.
KatjaCallens28 dagen geleden
Dat schuldgevoel ken ik zo goed Joke, alsof je iets nuttigs zou moeten doen. Mooi dat je het hebt omgedraaid naar je favoriete moment. Precies zo is het bedoeld.