← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens24 dagen geleden

Hoe weet je of een supplement echt werkt? Waar ik zelf op let

Ik krijg deze vraag bijna elke week: Katja, hoe weet ik nou of een supplement echt iets doet? Heel begrijpelijk, want je stopt er tijd en geld in en je wilt natuurlijk resultaat zien. Toch is het antwoord minder spannend dan je denkt. Het eerste wat ik altijd zeg: geef het de tijd. De meeste natuurlijke supplementen hebben vier tot zes weken nodig voor je een eerlijk oordeel kunt vellen. Bij magnesium merken veel mensen na een week of twee al iets in hun slaap of spieren, maar bij collageen of krill olie mag je gerust twee tot drie maanden rekenen. Wie na drie dagen stopt omdat er niets gebeurt, heeft het product eigenlijk nooit een echte kans gegeven. Wat mij helpt is om vooraf op te schrijven waarom ik ergens aan begin. Slaap ik slecht? Voel ik me futloos in de namiddag? Heb ik last van stijve gewrichten? Schrijf je startpunt op, met een cijfer van 1 tot 10 als je wilt. Na zes weken lees je het terug en dan zie je pas echt of er iets veranderd is. Ons geheugen is namelijk een slechte meetlat, we vergeten hoe beroerd we ons zes weken geleden voelden. Let ook op de kleine dingen, niet alleen op het grote resultaat. Val je makkelijker in slaap? Heb je minder trek in zoet? Is je huid iets rustiger? Dat zijn signalen dat er iets goeds gebeurt, ook al is het niet spectaculair. En heel eerlijk: soms werkt iets voor jou net niet, terwijl je buurvrouw er dol op is. Dat mag, ieder lichaam is anders. Ik heb hier trouwens een handig artikel over geschreven waarin ik ook inga op timing, want dat maakt vaak meer verschil dan mensen denken. Hoe pakken jullie dit aan? Houden jullie iets bij of ga je puur op gevoel?
9
💬 7 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

marlies.196624 dagen geleden

Goede tip om het op te schrijven. Ik doe dat sinds kort in een schriftje bij mijn supplementen. Toen ik na zes weken terugbladerde zag ik pas hoeveel beter mijn slaap was geworden, dat was ik echt vergeten.

KatjaCallens24 dagen geleden

Precies dat, Marlies. Ons geheugen poetst de rotdagen zo weg. Een schriftje of zelfs een notitie in je telefoon werkt vaak beter dan je denkt.

ton.h23 dagen geleden

Ik ga eerlijk gezegd meer op gevoel. Bij de krill olie twijfel ik nu wel, ik gebruik het pas drie weken en merk nog niks. Moet ik langer doorzetten?

KatjaCallens23 dagen geleden

Zeker doorzetten, Ton. Bij krill olie mag je echt twee tot drie maanden rekenen voor je een eerlijk oordeel kunt vellen, het bouwt langzaam op. Ik heb de voordelen hier op een rij gezet.

nel.195723 dagen geleden

Ton, ik had precies hetzelfde met krill. Na twee maanden merkte ik pas dat mijn gewrichten soepeler waren. Even doorbijten dus.

KatjaCallens23 dagen geleden

En een warm welkom aan Tineke, wat leuk dat je bij de community bent! Voel je vrij om je verhaal te delen of gewoon vragen te stellen, we denken graag met je mee. Waar ben jij zelf mee bezig op gezondheidsgebied?

coby.196123 dagen geleden

Herkenbaar. Ik was bijna gestopt met mijn magnesium na een week omdat ik niks merkte, blij dat ik het niet deed want na een week of drie sliep ik echt dieper.