← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens16 dagen geleden

Losse supplementen of toch een multivitamine? Waarom ik kies voor gericht aanvullen

Ik krijg deze vraag bijna elke week: Katja, is het niet handiger om gewoon een multivitamine te nemen in plaats van al die losse potjes? Ik snap die vraag heel goed. Een multi voelt makkelijk en overzichtelijk. Toch kies ik zelf al jaren voor gericht aanvullen, en ik leg graag uit waarom. Een multivitamine stopt van alles in een klein beetje. Dat klinkt compleet, maar in de praktijk zit er vaak zo weinig van elk mineraal in dat je van de dingen die je echt nodig hebt te weinig binnenkrijgt. Magnesium is daar een mooi voorbeeld van. Een goede dosis magnesium past gewoon niet samen met twintig andere stofjes in een piepklein tabletje. Wat ik zelf doe is kijken naar wat mijn lichaam op dat moment vraagt. In een drukke, gestreste periode leun ik meer op mijn magnesium. Als mijn spijsvertering van slag is, pak ik er de probiotica bij. En mijn Turbo Green Juice drink ik het hele jaar door als basis, gewoon een schepje door een glas water in de ochtend. Het voordeel van los aanvullen is dat je kunt afbouwen of juist bijschakelen zonder alles overhoop te gooien. Je bent flexibel. En je weet precies wat je binnenkrijgt en in welke hoeveelheid. Betekent dit dat een multi nooit zinvol is? Nee hoor. Als je net begint en het overzicht mist, kan een eenvoudige basis prettig zijn. Maar zodra je merkt wat bij jou past, is gericht aanvullen in mijn ervaring een stuk effectiever. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. Nemen jullie liever een multi of stel je je eigen combinatie samen? En waar loop je dan tegenaan? Als je meer wilt weten over waarom gezond eten alleen soms niet genoeg is, schreef ik daar eerder een uitgebreid stuk over.
14
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

coby.196116 dagen geleden

Ik heb jaren een multi genomen omdat het makkelijk leek, maar ik merkte er eerlijk gezegd nooit iets van. Sinds ik gericht mijn Turbo Magnesium neem voor mijn slaap voel ik pas echt verschil. Jouw uitleg over die kleine hoeveelheden verklaart denk ik waarom.

KatjaCallens16 dagen geleden

Precies dat, Coby. Een multi is een beetje van alles en daardoor vaak te weinig van het belangrijke. Fijn dat je met de magnesium wel verschil merkt. Neem je hem in de avond?

marijke.195816 dagen geleden

Ik vind het lastig te weten wat ik nu echt nodig heb. Ik neem alleen mijn green juice in de ochtend, een schepje door water, maar verder durf ik niet goed te kiezen. Hoe weet je waar je moet beginnen?

KatjaCallens15 dagen geleden

Goede vraag, Marijke. Ik zou beginnen bij waar je het meeste last van hebt: slaap, energie of spijsvertering. Bouw rustig op met een ding tegelijk. De green juice als basis is trouwens een prima start. Over hoe je een tekort herkent schreef ik dit stuk.

KatjaCallens15 dagen geleden

Even iets anders tussendoor: welkom in de community, Esther! Fijn dat je erbij bent. Voel je vrij om je verhaal te delen of vragen te stellen, we helpen je graag op weg.

nel.195715 dagen geleden

Ik doe het net andersom als vroeger. Eerst een multi, nu los. Mijn Turbo Probiotica en mijn green juice zijn mijn vaste basis, de rest wissel ik af per seizoen. Werkt voor mij veel logischer.