← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door marjan.198226 dagen geleden

Mag je Turbo Kurkuma gebruiken als je bloedverdunners neemt?

Hallo allemaal, ik ben Marjan en vrij nieuw hier. Mijn moeder (72) heeft al jaren last van haar gewrichten en ik zou haar graag Turbo Kurkuma willen geven. Het probleem is dat ze ook bloedverdunners gebruikt (acenocoumarol). Ik heb gelezen dat kurkuma een mild bloedverdunnend effect kan hebben en dat maakt me een beetje ongerust. Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand dit besproken met een arts? Ze zou er zo graag mee willen beginnen want ze hoort van iedereen positieve verhalen, maar veiligheid gaat voor.
0
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

KatjaCallens26 dagen geleden

Hoi Marjan, welkom! Dit is een hele verstandige vraag. Kurkuma kan inderdaad een licht bloedverdunnend effect hebben, en bij mensen die al bloedverdunners gebruiken is het echt belangrijk om dit eerst met de behandelend arts te bespreken. Elke situatie is anders en de dosering van de bloedverdunner kan een rol spelen. Wat ik van meerdere leden hoor is dat hun arts er geen bezwaar tegen had, maar wel de INR-waarden extra in de gaten wilde houden de eerste weken. Dus mijn advies: laat je moeder het bespreken bij haar volgende controle. Ik heb hier ook meer over geschreven.

marjan.198225 dagen geleden

Dankjewel Katja, dat is heel helder. Ik ga het met mijn moeder bespreken en ze meenemen naar haar volgende controle bij de trombosedienst. Fijn dat je ook een artikel hebt, ga ik lezen!

joke.196325 dagen geleden

Mijn man (68) gebruikt ook acenocoumarol en wilde ook graag kurkuma proberen. Hij heeft het besproken met zijn trombosedienst en die zeiden dat het kon, maar dat hij de eerste maand vaker moest prikken om te checken of zijn INR stabiel bleef. Dat was het geval, en nu gebruikt hij het al een half jaar zonder problemen. Maar echt: altijd eerst overleggen!

bep.194924 dagen geleden

Precies wat Joke zegt. Ik ben 76 en gebruik zelf ook bloedverdunners naast mijn kurkuma. Mijn arts wist het en we houden het samen in de gaten. Nooit problemen gehad, maar je moet het echt melden. Beter veilig dan sorry.