← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens21 dagen geleden

Meer is niet altijd beter: waarom wij bij twee per dag blijven

Ik krijg deze vraag bijna elke week: 'Katja, als een supplement goed is, werkt het dan niet nog beter als ik er meer van neem?' Ik snap die gedachte helemaal, maar het antwoord is bijna altijd nee. Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid van een stof per keer opnemen. De rest plas je gewoon weer uit of het blijft ongebruikt. Bij vetoplosbare stoffen kan te veel zich zelfs opstapelen, en dat wil je juist niet. Daarom staat er op onze potjes twee per dag, en niet omdat we zuinig willen doen. Wat wel echt verschil maakt is regelmaat. Elke dag twee, op een vast moment, weken achter elkaar. Dat is saai advies, maar het is de waarheid. Ik neem mijn kurkuma al jaren bij het ontbijt, elke ochtend hetzelfde ritueel, en juist die regelmaat zorgt voor het resultaat. Nog iets: als je meerdere producten gebruikt, hoef je niet bang te zijn dat je te weinig doet met twee per dag van elk. De dosering per potje is zo gekozen dat het samen prima kan. Meer nemen maakt het niet sneller of beter, alleen duurder. Twijfel je of iets veilig is voor dagelijks gebruik? Ik schreef daar eerder uitgebreid over: is dit veilig om dagelijks te nemen. Hou het simpel, hou het vol. Dat werkt beter dan welke megadosis ook.
7
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

ineke.196521 dagen geleden

Dit had ik echt eerder moeten lezen. Ik nam vroeger stiekem een extra kurkuma omdat ik dacht dat het dan sneller zou helpen bij mijn gewrichten. Achteraf dus gewoon zonde geweest. Fijn dat je uitlegt waarom twee per dag genoeg is.

corina.196521 dagen geleden

Zo herkenbaar Ineke. Ik deed vroeger precies hetzelfde met mijn magnesium. Sinds ik het gewoon bij twee per dag hou en niet meer loop te schuiven, merk ik juist meer rust in mijn benen.

coby.196121 dagen geleden

Domme vraag misschien, maar als ik een dag vergeet, moet ik de volgende dag dan vier nemen om het in te halen?

KatjaCallens21 dagen geleden

Helemaal geen domme vraag Coby, die krijg ik vaker. Nee, gewoon de draad weer oppakken met je normale twee per dag. Inhalen hoeft niet en heeft ook geen zin. De regelmaat over de weken telt, niet die ene gemiste dag.

marijke.195820 dagen geleden

Maakt het nog uit of je ze op een lege maag of bij het eten neemt? Ik twijfel daar altijd over.

KatjaCallens20 dagen geleden

Goede vraag Marijke. Voor de meeste van onze producten is bij een maaltijd het fijnst, dat zit vaak wat zachter voor de maag. Ik schreef laatst waarom eten en opname zo samenhangen: waarom gezond eten niet altijd genoeg is.