← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door liesbeth.19671 maanden geleden

Ook in de zomer nog vitamine D nemen?

Een vraagje aan jullie. Ik neem het hele jaar door mijn Turbo Magnesium en de Krill Olie, dat gaat vanzelf inmiddels. Maar met vitamine D twijfel ik. In de winter neem ik dat er standaard bij, alleen nu met al die zon vraag ik me af of dat nog nodig is. Ik zit best veel buiten in de tuin, dus haal ik dan niet gewoon genoeg uit het zonlicht? Of blijf je het beter toch het hele jaar door nemen, ook in de zomer? Benieuwd hoe jullie dit aanpakken.
4
💬 4 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

nel.19571 maanden geleden

Ik neem vitamine D het hele jaar door op advies van mijn huisarts, ook in de zomer. Mijn waarde was een paar jaar terug laag en sindsdien blijft die goed. Even laten prikken bij de dokter geeft je meteen duidelijkheid.

dineke.197029 dagen geleden

Ik wist niet eens dat je dat zomaar kon laten meten. Ga ik ook vragen, want ik ben altijd moe aan het eind van de winter en vraag me af of daar een verband zit.

KatjaCallens1 maanden geleden

Fijne vraag @liesbeth.1967. In de zomer maakt je huid bij voldoende buitentijd zeker meer vitamine D aan, dus veel mensen hebben dan minder nodig. Toch blijkt een flink deel van ons ook in de zomermaanden aan de lage kant te zitten, zeker als je insmeert of veel binnen werkt. Ik zou het bij twijfel gewoon laten prikken en anders rustig doorgaan met een lagere dosis. Dit stukje over waarom voeding alleen vaak niet genoeg is vind je misschien interessant: waarom gezond eten niet altijd genoeg is.

liesbeth.196729 dagen geleden

Dankjewel Katja, dat helpt. Ik ga het inderdaad even laten prikken bij de volgende controle. Insmeren doe ik wel altijd trouw, dus wie weet zit ik toch lager dan ik dacht.