← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens21 dagen geleden

Supplementen combineren: wat mag wel en wat niet?

Ik krijg deze vraag zo vaak dat ik er maar een post over maak: welke supplementen kun je samen nemen en is er iets waar je op moet letten? Eerst het goede nieuws: de meeste supplementen kun je prima combineren. Sterker nog, sommige versterken elkaar. Magnesium en vitamine D werken bijvoorbeeld beter samen, en vitamine C verbetert de opname van ijzer. Waar ik zelf op let: Kurkuma en krill olie neem ik beide bij het ontbijt. Ze zijn allebei ontstekingsremmend en vullen elkaar mooi aan. Green Juice doe ik 's ochtends als eerste, een schepje door een glas water op een lege maag. Zo neem je de voedingsstoffen het best op. Magnesium neem ik 's avonds, want het helpt ook bij ontspanning voor het slapengaan. Probiotica bij het ontbijt, voor je iets zwaars eet. Waar je even moet opletten: als je bloedverdunners gebruikt, overleg dan altijd met je arts over krill olie en kurkuma. Niet omdat ze gevaarlijk zijn, maar omdat ze allebei een licht bloedverdunnend effect kunnen hebben. Mijn eigen dagschema ziet er zo uit: 's ochtends Green Juice op een lege maag, dan Kurkuma + Krill Olie + Probiotica bij het ontbijt (elk 2 per dag), en 's avonds Magnesium voor het slapen. Simpel en het werkt al jaren voor mij. Ik heb hier ook een uitgebreid artikel over geschreven als je meer wilt weten over dagelijks gebruik. Hebben jullie ook een vast schema of nemen jullie alles door elkaar?
0
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

anita.197321 dagen geleden

Goeie post Katja! Ik neem zelf ook kurkuma en krill olie samen bij het ontbijt. Mijn huisarts zei dat het prima kan en ze werken inderdaad goed samen. Het enige waar ik op let is dat ik het altijd bij het eten neem, nooit op een lege maag.

jolanda.v21 dagen geleden

Vraagje: ik neem nu magnesium en probiotica allebei bij het ontbijt. Is dat oké of kan dat beter apart?

KatjaCallens21 dagen geleden

Hoi Jolanda, dat kan prima samen. Probiotica neem je het best net voor het eten op een redelijk lege maag, en magnesium kan op elk moment. Maar als je merkt dat je maag gevoelig reageert, kun je de magnesium ook naar de avond verplaatsen. Veel van onze leden doen dat en merken dat het ook helpt bij het ontspannen voor het slapengaan.

ineke.m20 dagen geleden

Ik doe bijna exact hetzelfde schema als jij Katja. Green Juice als eerste, dan supplementen bij het ontbijt, magnesium voor het slapen. Het fijne is dat het zo routine wordt dat je er niet meer over nadenkt. Net als tandenpoetsen.

rik.198620 dagen geleden

Merk je eigenlijk verschil als je supplementen apart neemt op verschillende momenten versus alles tegelijk? Ik neem nu alles in een keer bij het ontbijt en vraag me af of ik meer eruit kan halen door ze te spreiden.

KatjaCallens20 dagen geleden

Goede vraag Rik! In theorie is spreiden iets beter voor de opname, maar het verschil is in de praktijk klein. Het allerbelangrijkste is dat je ze consistent neemt. Als alles bij het ontbijt nemen ervoor zorgt dat je het elke dag doet, is dat veel waardevoller dan een perfecte timing die je de helft van de tijd vergeet. De enige uitzondering is magnesium: die neem ik zelf echt liever apart 's avonds, omdat het helpt bij ontspanning.