← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens28 dagen geleden

Supplementen combineren: wat mag wel en wat niet?

Hoi allemaal! Ik krijg heel vaak de vraag: "Katja, mag ik meerdere supplementen tegelijk nemen?" En dat snap ik, want het aanbod is groot en je wilt het natuurlijk goed doen. Het korte antwoord: ja, de meeste supplementen kun je prima combineren. Sterker nog, sommige werken juist beter samen. Magnesium en vitamine D versterken elkaar bijvoorbeeld, en kurkuma met een goede biovorm zoals BioPerine wordt veel beter opgenomen. Maar er zijn een paar dingen waar je op moet letten: Timing is belangrijk. Probiotica neem je het beste op een lege maag, dus voor het ontbijt. Kurkuma en Krill Olie kun je beter bij een maaltijd nemen, want vet bevordert de opname. Magnesium en Sweet Dreams werken het beste in de avond. Luister naar je lichaam. Als je net begint met supplementen, bouw dan rustig op. Start met een product, geef je lichaam een week of twee om te wennen, en voeg dan eventueel iets toe. Mijn eigen routine: ik begin mijn dag met een schepje Turbo Green Juice door een glas water. Bij het ontbijt neem ik 2 Turbo Kurkuma en 2 Superba Krill Olie. In de avond 2 Turbo Magnesium. Niet elke dag alles, maar dit is mijn basis. Ik heb hier een uitgebreid artikel over geschreven dat ook ingaat op welke combinaties veilig zijn. Wat is jullie routine? Combineren jullie ook meerdere supplementen?
8
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

annelies.b28 dagen geleden

Goeie vraag, ik was hier ook benieuwd naar. Ik neem nu Turbo Magnesium en Sweet Dreams allebei in de avond. Mag dat samen? Want ik merk wel dat ik beter slaap maar wil zeker weten dat het geen probleem is.

KatjaCallens28 dagen geleden

Annelies, dat mag zeker samen! Ze vullen elkaar juist aan. Magnesium helpt bij spierontspanning en Sweet Dreams ondersteunt je natuurlijke slaapritme. Veel leden combineren die twee. Het enige wat ik zou zeggen: neem ze allebei zo'n halfuur voor het slapen, dan heb je het meeste effect.

gerard.196427 dagen geleden

Ik combineer de Turbo Kurkuma met Superba Krill Olie, allebei bij de lunch. Mijn huisarts zei dat omega-3 en curcumine samen goed zijn voor ontstekingsremming. Na een paar maanden merk ik dat mijn knieen een stuk soepeler zijn.

marjolein.v27 dagen geleden

Bedankt voor de tip over probiotica op lege maag Katja! Ik nam het altijd bij het eten, misschien dat het daardoor minder goed werkte. Ga het morgen anders proberen.

rob.196626 dagen geleden

Ik was altijd sceptisch over meerdere supplementen tegelijk nemen maar mijn vrouw overtuigde me om Krill Olie en Kurkuma te proberen. Na 6 weken merk ik echt verschil in mijn gewrichten. Had het eerder moeten doen.

karen.197926 dagen geleden

Super handig overzicht Katja! Ik ga morgen eens kijken naar die timing. Neem nu alles door elkaar heen, misschien dat het beter werkt als ik het verspreid over de dag.