← Terug
Vitamines en mineralen combineren: wat kan samen en wat beter apart
Ik krijg deze vraag bijna elke week in mijn inbox: kan ik al mijn supplementen gewoon samen innemen, of zit ik dan iets in de weg te zitten? Goede vraag, want het maakt echt verschil voor hoe goed je lichaam alles opneemt.
Wat ik zelf doe: mijn Turbo Kurkuma en Superba Krill Olie neem ik bij het ontbijt, samen met iets vets zoals een handje noten of een halve avocado. Vetoplosbare stoffen worden veel beter opgenomen als er wat vet bij zit. Twee per dag bij de eerste maaltijd dus, en klaar.
Magnesium bewaar ik liever voor de avond. Dat werkt ontspannend en helpt mij om in slaap te komen. Veel leden hier merken hetzelfde, dat magnesium 's avonds gewoon prettiger valt.
Mijn Turbo Green Juice staat los van dit alles. Dat is mijn ochtendritueel, een schepje door een groot glas water nog voor de koffie. Meteen een fijne manier om fris de dag te beginnen.
Eén ding waar ik wel op let: ijzer en calcium kun je beter niet op hetzelfde moment nemen, want die concurreren om opname. En zink neem ik niet op een lege maag, want daar word ik een beetje misselijk van.
Ik heb hier wat uitgebreider over geschreven, met de beste tijdstippen op een rij. Lees gerust even mee: wat is de beste tijd om magnesium in te nemen.
Hoe doen jullie dit eigenlijk? Nemen jullie alles in één keer, of spreiden jullie het over de dag? Ik ben benieuwd naar jullie routines.
Reageer
Log in om te reageren.
petra.198114 dagen geleden
Fijne uitleg Katja! Ik neem mijn Turbo Kurkuma nu 's avonds, maar misschien is de ochtend dus beter? En dan met wat noten erbij begrijp ik.
KatjaCallens14 dagen geleden
Klopt Petra, met een vetbron erbij in de ochtend haal je er meer uit. 's Avonds mag ook hoor, maar dan het liefst bij een warme maaltijd waar wat vet in zit. Meer achtergrond: 12 kurkuma voordelen.
monique.j13 dagen geleden
Ik spreid het: green juice in de ochtend, magnesium 's avonds. Sinds ik magnesium naar de avond verplaatste slaap ik echt dieper.
monique.197013 dagen geleden
Bij mij precies hetzelfde, magnesium overdag deed weinig voor mijn slaap maar 's avonds wel. Welke vorm gebruik jij?
corina.vd11 dagen geleden
Dankjewel, dit komt op het juiste moment. Ik gooide altijd alles door elkaar in de ochtend. Ga magnesium nu naar de avond verschuiven.