← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens26 dagen geleden

Waarom ik mijn supplementen niet met koffie of thee neem

Ik kreeg deze week weer een leuke vraag van een lid, en ik denk dat meer mensen zich dit afvragen. Ze nam haar magnesium trouw elke ochtend in, maar merkte weinig verschil. Toen ik doorvroeg bleek ze de inname altijd wegspoelde met een grote mok koffie. En daar zit nu net een addertje onder het gras. Koffie en thee bevatten stoffen (tannines en cafeine) die de opname van bepaalde mineralen kunnen afremmen. Magnesium en ijzer zijn daar het gevoeligst voor. Je neemt dan wel keurig je supplement, maar een deel spoelt als het ware zo weer langs de uitgang naar buiten. Wat ik zelf doe is simpel: ik neem mijn supplementen met een groot glas gewoon water, en mijn koffie drink ik pas een half uurtje later. Dat half uur geeft je lichaam de rust om de voedingsstoffen goed op te nemen. Voor magnesium heb ik nog een extra tip. Veel mensen nemen het liever in de avond, omdat het ook helpt om je spieren en je hoofd tot rust te brengen voor het slapen. Twee per dag blijft de dosering, maar je mag zelf kiezen of je ze allebei in de ochtend neemt of een in de ochtend en een in de avond. Ik heb er ooit een uitgebreid stuk over geschreven met de beste momenten om magnesium te nemen. Handig om even te bewaren. Hebben jullie dit ook weleens gemerkt? Nemen jullie je supplementen met water of gewoon bij het ontbijt met de koffie erbij? Ik ben benieuwd naar jullie routine.
4
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

els.bakker26 dagen geleden

Oei, dit las ik net op het goede moment. Ik neem mijn magnesium al maanden met een kop thee erbij en vroeg me af waarom het zo weinig deed. Ga het vanaf morgen met water proberen en de thee een half uurtje later.

KatjaCallens26 dagen geleden

Fijn dat het op het juiste moment komt, Els. Geef het gerust een paar weken met water, dan merk je waarschijnlijk meer. En neem je magnesium eventueel in de avond, veel leden vinden dat het dan het prettigst werkt. Ik heb de beste innamemomenten hier op een rijtje gezet.

pieter.198726 dagen geleden

Goede tip. Geldt dit ook voor de Turbo Green Juice? Die neem ik namelijk vaak samen met mijn ontbijt en soms met een kop koffie erna.

KatjaCallens25 dagen geleden

Goede vraag, Pieter. Voor de Turbo Green Juice hoef je je geen zorgen te maken, dat is geen mineralensupplement in dezelfde zin, dus een schepje door water of een smoothie kan prima op elk moment. Het gaat vooral om mineralen zoals magnesium en ijzer die gevoelig zijn voor koffie en thee.

sylvia.197025 dagen geleden

Ik doe dit eigenlijk al jaren zonder er bij na te denken: eerst een groot glas water met mijn supplementen, en pas als ik aangekleed ben mijn eerste koffie. Leuk om te lezen dat daar echt iets achter zit.

yvonne.196925 dagen geleden

Zo doe ik het ook, Sylvia. Dat glas water als eerste is trouwens sowieso een fijne gewoonte, ik merk dat ik daardoor de hele ochtend beter doordrink.