← Terug
Supplementen & VitaminesGeplaatst door KatjaCallens6 dagen geleden

Welke supplementen kun je het beste samen innemen (en welke juist niet)?

Ik krijg deze vraag bijna elke week in mijn inbox: "Katja, ik neem inmiddels een paar verschillende supplementen, maar mag dat allemaal door elkaar?" Goede vraag, want de volgorde en combinatie maken echt verschil voor de opname. Een paar dingen die ik zelf aanhoud. Magnesium neem ik 's avonds, want het werkt ontspannend en helpt me beter in slaap te vallen. Mijn Turbo Kurkuma en Superba Krill Olie neem ik juist bij het ontbijt, samen met wat vet, want vetoplosbare stoffen worden dan beter opgenomen. Twee per dag bij een volle maaltijd dus, niet op een lege maag. Mijn Turbo Green Juice drink ik 's ochtends als allereerste, een schepje door een glas water. Dat is mijn vaste startritueel en geeft me meteen een frisse boost voor de dag. Wat ik wel aanraad: bouw het rustig op. Begin niet met vijf nieuwe dingen tegelijk, want dan weet je nooit wat wat doet. Voeg om de week iets toe en luister goed naar je lichaam. Hebben jullie een vaste routine? Ik ben benieuwd hoe jullie het verdelen over de dag. Voor wie zich er verder in wil verdiepen schreef ik er een uitgebreid stuk over.
8
💬 6 reacties

Reageer

Log in om te reageren.

monique.19706 dagen geleden

Wat een herkenbare vraag. Bij mij is het echt trial and error geweest. Magnesium 's avonds, kurkuma en krill bij de lunch met wat olijfolie erbij, dat werkt voor mij het prettigst. Op een lege maag kreeg ik vroeger soms een wee gevoel van de krill.

monique.j5 dagen geleden

Dat van die lege maag herken ik zo. Sinds ik de krill bij een warme maaltijd neem heb ik er geen last meer van. Scheelt echt.

bep.19496 dagen geleden

Mag je magnesium eigenlijk samen met je kalktablet nemen? Mijn huisarts zei ooit dat die elkaar in de weg zitten, maar ik weet niet of dat klopt.

KatjaCallens6 dagen geleden

Goeie vraag Bep. In de praktijk is het vooral een kwestie van timing, je hoeft het niet ingewikkeld te maken. Ik raad meestal aan om ze een paar uur uit elkaar te nemen, dus bijvoorbeeld kalk overdag en magnesium in de avond. Dan zitten ze elkaar zeker niet in de weg.

wim.19616 dagen geleden

Ik hou het simpel: alles 's ochtends behalve de magnesium. Anders vergeet ik gewoon de helft. Niet ideaal misschien, maar consequent zijn vind ik belangrijker dan perfect verdelen.

KatjaCallens5 dagen geleden

Eerlijk, consequent zijn is inderdaad het allerbelangrijkste Wim. Het beste schema is het schema dat je ook echt volhoudt. De rest is finetuning.